Forside
Artikler
Rid Bedre TV
Bliv sponsor
Bliv medlem
Modtag støtte
Mindeprisen
Om foreningen
Kontakt
Forside
Artikler
Rid Bedre TV
Bliv sponsor
Bliv medlem
Modtag støtte
Mindeprisen
Om foreningen
Kontakt
<
Adventskalender: Cathrine leverede et drømmeridt (og reddede den danske ære)!
07-12-2024 - 08:01
Hver adventssøndag i december skriver Jytte Lemkow en dressurklumme på vores hjemmeside. Dette er del to af den anden ud af fire i alt. Læs første del
HER
.
Tekst og fotos: Jytte Lemkow
Se og læs om alle ridtene ved at klikke her.
Der findes et dressurreglement med nøjagtig beskrivelse af, hvorledes hver gangart og hver øvelse skal se ud ideelt udført, men sjældent lykkes det for nogle ryttere at nærme sig disse idealer for slet ikke at tale om at nå dem.
Som tredje rytter i Küren til musik red Cathrine Laudrup-Dufour ind med smil på læben og på en hest, der så ud til helt at have affundet sig med de lidt skræmmende omgivelser, fuldt motiveret, ørene fremme og klar til at præstere. Og præsteret blev der fra den perfekte indledningsparade til den afsluttende galoppirouette, som går direkte over i en piaffe ditto, efterfulgt af parade.
Og netop denne ekstremt svære øvelse: piaffepirouette som direkte går over i galoppirouette og omvendt – galoppirouette, som går direkte over i en piaffepirouette er Cathrine og Freestyle ene i verden om at vise (endnu!). De viste også øvelserne i Paris, da det var samme Kür, Cathrine red der, men Freestyle var i den smukke Versailles Park ikke så afslappet som i Strawberry Arena under Sweden International Horse Show søndag formiddag. Disse øvelser kræver en hest, der er 100% under hjælperne, som det hedder i fagsproget, som er trænet, så hesten bl.a. har stor styrke i sine bagben, altså er korrekt samlet og sat bagtil, så forparten bliver lettet. Men Cathrine og Freestyle er ikke de første, der har vist denne øvelseskombination. Det gjorde finske Kyra Kyrklund, Cathrines træner, allerede da hun på legendariske Matador vandt World Cup-finalen i Paris i 1991. Dengang var der nogle, der døbte denne øvelse en ”Kyroutte”!
Men hele Cathrines Kür-program, som også indeholdt smukke travtraversader, smukke frie traver, forbilledlige piaffer og passager, flotte changementserier, ja man kunne blive ved, ”åndede” af overskud og af velvære. Men mest betagende var nok, den harmoni dette par udstrålede, og med hvilken lethed og korrekthed selv de sværeste øvelser blev udført. Jeg har set mange Grand Prix'er i mit lange liv (den første i Aachen i 1954!) og jeg mindes aldrig at have set et smukkere og mere harmonisk og korrekt ridt end dette. Det blev da også honoreret med 90,715%, som er summen af den tekniske del med 84,150% og den kunstneriske med hele 97,280%, det højeste Cathrine nogensinde har fået, og det var ikke ét point for meget.
Men selv om det er svært at løsrive sig, var der jo yderligere fem konkurrenter i spil. Den, der kom tættest på, var verdens mest vindende rytter, tyske Isabell Werth, der så sent som ved OL i Paris vandt guld for hold, og fik en individuel sølvmedalje netop på Wendy de Fontaine. Som medstifter af konceptet er Isabell hvert år i Stockholm som deltager, både da det hed SAAB og nu Lövsta Top 10, og hun har været vinder op til flere gange.
Med sig havde hun den kun 10-årige danske varmblodshoppe, Wendy, nu med tilnavnet de Fontaine, som tidligere blev ejet og redet af Andreas Helgstrand. Bag dette tilnavn gemmer der sig danske Bolette Wandt, som i Normandiet i Nordfrankrig ejer og driver et kæmpe stutteri, hvis mål er at avle de bedste dressurheste. Hun og hendes mand var da også at finde på tribunen i Stockholm for at krydse fingre for hendes hoppe. Men Isabells mangeårige sponsor og veninde Madeleine Winter-Schulze er også en del af ejerskabet af Wendy, som det fremgår af startlisten.
Isabell og Wendy har ligesom Cathrine og Mount St. John Freestyle ikke været partnere så længe, og man kan se, at unge Wendy ikke helt har opnået den styrke og sikkerhed, som den fem år ældre Freestyle har. Hvad Isabell ikke har i ungdom og måske elegance, det har hun i erfaring, og hvis min erindring ikke svigter mig, så var piafferne under Andreas Helgstrand et stort problem, og de er nu blevet flotte og udtryksfulde, og fint på stedet. Også Isabel havde komponeret en svær Kür med alt hvad dertil hører af passage i traversade, drejninger i piaffe, mm. Hoppen er klart bedst i trav, passage og piaffe, hvorimod den bliver lidt gyngehesteagtig i galoppen, og changementserierne virker lidt anstrengte. Desuden indløb der en stor dyr fejl i et anspring fra skridt til galop som må have kostet i harmonikarakteren. Det blev til en enstemmig andenplads med 89,065% som er det sammenlagte resultat af den tekniske del: 81,650 og den kunstneriske: 96,480.
Den tredje olympiske deltager var hollandske Dinja van Liere på Hermes N.O.P., med hvem hun opnåede en individuel fjerdeplads i Paris i Küren – lige uden for medaljerne. Som altid elegant på en velgående hest. Selve Hermes’ holdning er lige det mest rejste og ofte lidt for snæver, og piafferne og passagerne, også i traversade, er på grænsen til det hektiske. Også Dinja viste drejninger i piaffe, traversader i passage osv. Og så indløb der en lille fejl i otte changementer for hvert andet galopspring. I alt opnåede de 84,805 fordelt med 92,360 for det kunstneriske og 77,250 for det tekniske og det betød en enstemmig tredjeplads.
På fjerdepladsen fulgte initiativtageren til det oprindelig SAAB Top 10, svenske Patrik Kittel på den 12-årige hoppe Forever Young, som ikke var den hest, han havde med til OL. Patrik er en showmand og altid storsmilende. Hans heste er altid super i fri trav, og Forever Young var ingen undtagelse, men ofte virker de lidt ”svajryggede”, mangler altså lidt samling = antrukne bagben og vægtforlæggelse bagud. Piafferne var lidt fremadgående og passagen virkede ikke helt rentaktet på venstre bagben. Til gengæld lykkedes 19 changementer for hvert galopspring flot og fejlfrit. For den tekniske kvalitet opnåede de 76.000 og for den kunstneriske 88,120 i alt 82,060. hvilket rakte til en fjerdeplads.
Søstrene Maria og Ebba von Essen fra Sverige har været med i international dressur i mange år. I Strawberry Arena, som før hed Friends, var det Maria, som med den 12-årige vallak Invoice var den anden svenske rytter i det indskrumpede felt. Man starter ikke i Lövsta Top 10, uden at man er en solid Kür-rytter og har et tilpas svært program, men det er ikke nemt at skulle sammenlignes med toprytternes, hvoraf de to, Isabell og Cathrine, var medaljetagere i Paris. Dertil kommer, at Invoice først debuterede i Grand Prix i 2023, og af gode grunde ikke tilnærmelsesvis har den rutine som de øverst placerede. Og trods det blev der vist alt det svære: traversader i passage, ½ pirouette i piaffe, 17 changementer på buet spor og hesten kunne både lave piaffe og passage nydeligt uden overdrivelser. Desværre falder hesten i trav i changementerne for hvert andet galopspring som resulterede i 3,8%. Men de blev gentaget fejlfrit på den såkaldte jokerlinje, og det pyntede på resultatet, som blev 76,050% for den tekniske del, og hele 85,720% for den kunstneriske. I alt 80,885%.
Belgien er ikke det store dressurland. Men professionelle Larissa Pauluis’ 14-årige hest Flambeau af hollandsk afstamning har en sjov historie. Den var oprindelig avlshingst og bedækkede i nogle år i Sverige netop på Lövstas hingstedepot i Stockholm. Det var åbenbart ikke den store succes, og den blev kastreret, og trods et svært temperament er den i dag en virkelig dejlig dressurhest med en god skridt, og en dejlig smidig trav og galop. Den frie trav er speciel god, smidig og rummelig og var et højdepunkt. Også passagerne var udtryksfulde, og der var flere svære kombinationer: helpirouette i piaffe, og direkte derefter fri trav. Der var en fri galop og direkte derefter en dobbelt galoppiroutte. Også piafferne er på stedet og rigtig fine. Der var ingen fejl overhovedet. I alt opnåede Larissa 80,660 % fordelt med 75,400 % for det tekniske og 85,920 % for det kunstneriske og det blev til en sjetteplads meget tæt på femtepladsen. Én dommer havde dem som nr. fire og hende kunne jeg godt følge!
At slutte på sidstepladsen med den præstation Larissa Pauluis gjorde, i et ganske vist svært amputeret felt, fortæller noget om, hvor højt niveauet var i Lövsta Top 10 Dressage 2024.
Forhåbentlig resulterer det store mandefald i klassen ikke i, at denne specielle konkurrence bliver fjernet fra programmet. Den er unik, og den er meget, meget seværdig!
<